Program 2024

Tisdag den 6 februari kl. 18.30. (obs dag).

Vi läser i de församlingsskrifter och hembygdsböcker

som utkom några år runt 1980.

Denna gång fördjupar vi oss i historien om stortjuven Pelle Meijers bravader, som enl. sägnen i.a.f., stal Överums bruks kassa.

Anders Kasselstrand leder oss i studierna, som nog även kommer att handla om ”Kalle i Kammarn”.

Under kvällen får du även information om, samt kan även anmäla dej till en bokcirkel som HBF kommer att starta, som behandlar en av Anna Sparre-Adelswärds böcker, ”Flicka i svart”. Boken är en nyckelroman, och utspelar sig i vår hembygd, med fantasieggande händelser och platser. Bokcirkeln kommer att pågå i hembygdshuset under våren. Kan du inte närvara tisdag den 6/2, men vill delta i bokcirkel ändå, kan du anmäla dej till Anders Kasselstrand,

Välkomna

Ukna Hembygdsförening

Onsdag 20 mars 18.30 Forskarkväll i Hembygdshuset.

Blidstena 1360 – 1970

Berättelse i ord och bild av Inger Wiman

Söndag 24 mars kl.16.00 Årsmöte med Ukna hembygdsförening i Hembygdshuset. Förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar bjuder vi på underhållning av Signez orkester från Helgenäs som spelar musik för oss. Vi serverar förstås kaffe eller te med fralla.

Välkomna!

April-Maj

Torpvandringar

20-21 juni